Golongan Millennial Akan Mengubah Industri Hartanah Masa Depan
Golongan millennial atau dikenali sebagai
Gen Y telah membesar seiring dengan perkembangan teknologi yang pantas,
sekaligus memberi keutamaan yang berlainan berbanding genenasi sebelum mereka.
Dilahirkan di antara tahun 1980 hingga
2000, generasi ini merupakan golongan terbesar di dalam sejarah peradaban
manusia. Mereka dapat menyaksikan bagaimana gangguan teknologi terbesar
berlaku, peralihan kepada konsep ekonomi baru dan pekerjaan yang baru
diwujudkan di dalam era mereka.
Bagaimanapun, kesan ekonomi yang negatif
pada masa kini telah menyebabkan kadar pengangguran terus meningkat dan
sekaligus menyebabkan generasi millennial mengalami masalah kewangan yang
serius berbanding generasi sebelum mereka. Masalah utama berpunca daripada
komitmen kewangan yang tinggi seperti pembayaran pinjaman kewangan peribadi.
Justeru, ramai di antara mereka memilih
untuk tidak mempunyai komitmen kewangan yang tinggi pada usia muda dengan tidak
memberi keutamaan kepada perkahwinan dan juga pemilikan rumah. Satu kajian di
Amerika Syarikat mendapati hanya 23% daripada mereka yang berumur dari 18-31
tahun telah berkahwin dan memiliki rumah sendiri.
Bagaimanapun, bagi golongan millennial
yang berumur 25-41 tahun mungkin akan lebih berminat untuk memiliki rumah
disebabkan keinginan untuk menetap di kediaman sendiri semakin meningkat dan
sekaligus akan melonjakkan jualan hartanah.
Pada masa sekarang, kebanyakkan mereka
lebih berminat untuk menetap bersama ibu bapa atau hanya menyewa sesuatu unit.
Namun, kaji selidik menunjukkan bahawa mereka berminat untuk memiliki rumah
sendiri pada masa hadapan.
Golongan
Muda Lebih Memilih Kemudahan Berbanding Memiliki Rumah Sendiri
Pada masa kini, golongan millennial lebih
memilih kemudahan dan akses yang cepat berbanding memiliki rumah sendiri. Bukan
sahaja rumah, mereka juga kurang berminat untuk memiliki barangan yang memerlukan
komitmen yang tinggi seperti kereta atau barangan mewah. Ini kerana mereka lebih
memilih untuk menggunakan perkhidmatan yang menyediakan akses kepada barangan tersebut
tanpa sebarang bebanan untuk memilikinya seperti Uber dan Grab. Ini merupakan
contoh terbaik bagaimana teknologi mampu memberi impak negatif kepada pasaran
ekonomi tradisional.
Kepentingan
Pemilikan Rumah Kepada Golongan Millennial
Barangan keperluan yang kebiasaanya mesti
dimiliki oleh generasi sebelum sudah menjadi tidak relevan kepada golongan
muda. Sebagai contoh, keperluan untuk memiki kereta sudah tidak menjadi satu
kemestian kepada golongan muda. Bagaimanapun, memiliki rumah sendiri masih lagi
menjadi keutamaan tetapi ianya untuk mereka yang sudah berumur dan memiliki kewangan
yang stabil.
Kepentingan
Jenama Untuk Sesebuah Perniagaan
Hubung-kait teknologi dan golongan millennial
yang rapat telah mengubah ekosistem perniagaan di Malaysia. Perkara ini didorong
oleh akses yang mudah untuk maklumat seperti informasi produk, ulasan pengguna
dan perbandingan harga yang boleh diperolehi di hujung jari sahaja. Oleh itu,
tidak pelik sekiranya golongan muda lebih memilih untuk membeli produk yang
mudah diperolehi dengan harga paling minimum.
Lebih 57% golongan muda membandingkan
harga di platform digital sebelum mereka membeli sesuatu produk. Situasi ini menjurus
kepada peningkatan kepada popularity jenama atas talian yang meliputi fesyen,
produk kecantikan & kesihatan, dan barangan elektronik.
Kelebihan
Media Sosial
Sekiranya banyak jenama telah dilihat
mengalami kerugian, sebaliknya berlaku kepada dunia media sosial. Generasi millennial
dilihat lebih gemar untuk membeli barangan online dan juga bertukar pendapat atau
berkongsi pengalaman. Mereka lebih memilih jenama mesra media sosial untuk memudahkan
urusan harian mereka.
Adakah Trend Terkini Golongan Millennial
Mengganggu Pasaran Hartanah?
Jika dilihat pada trend masa kini,
golongan millennial dilihat akan melakukan perbandingan sebelum membeli sesuatu
aset. Mereka akan lebih tertarik untuk membeli kediaman yang menawarkan kemudahan
yang sesuai dengan gaya hidup mereka. Golongan muda juga akan menjadi lebih
cerewet dalam membuat keputusan membeli rumah untuk mengelak dibebani hutang
yang melampau pada usia muda.
Banyak bandar utama di seluruh dunia mengalami
masalah dalam menyediakan rumah mampu milik untuk penduduk tempatan. Hal ini mendorong
golongan millennial untuk menyewa berbanding membeli kediaman yang diluar
kemampuan mereka.
Peningkatan populariti jual beli atas
talian telah mengubah bagaimana kita membeli sesuatu produk. Keperluan untuk
memiliki kedai fizikal juga tidak menjadi kewajiban untuk para peniaga. Pusat
membeli-belah juga mengalami masalah yang sama di mana kita dapat menyaksikan
banyak lokasi membeli-belah telah diubah suai untuk memenuhi keperluan dan gaya
hidup masa kini golongan muda.
Ruang pejabat juga akan mengalami transformasi.
Perniagaan yang terletak di dalam bangunan lama akan mengalami masalah untuk
menarik golongan muda bekerja di situ disebabkan mereka lebih memilih konsep
ruang kerja bersama yang nyata mampu meningkatkan produktiviti. Justeru, pemiik
bangunan perlu berfikir di luar kotak untuk menarik golongan muda bekerja di tempat
mereka.
Kadang-kala, tingkah laku generasi muda pada
masa kini tidak disenangi oleh golongan terdahulu. Namun, ianya adalah realiti
masa kini. Generasi muda akan mengubah cara bagaimana kita bekerja untuk
menjadi lebih kompetitf di dalam dunia ekonomi digital ini.
Golongan millennial akan mengubah masa depan
pasaran hartanah di Malaysia amnya
dan juga dunia secara khususnya. Masyarakat perlu bersedia untuk menyesuaikan
diri untuk memenuhi keperluan generasi ini.
Artikel asal telah diterbitkan dalam Bahasa Inggeris di starproperty.my (http://www.starproperty.my/index.php/articles/property-news/millennials-and-the-coming-real-estate-disruption/). Ianya ditulis oleh Pengerusi Eksekutif AREA Management Sdn. Bhd., Datuk Stewart Labrooy.
Artikel asal telah diterbitkan dalam Bahasa Inggeris di starproperty.my (http://www.starproperty.my/index.php/articles/property-news/millennials-and-the-coming-real-estate-disruption/). Ianya ditulis oleh Pengerusi Eksekutif AREA Management Sdn. Bhd., Datuk Stewart Labrooy.
No comments: