Mengapa Pemilik Rumah Perlu Menggunakan Khidmat Sistem Pengurusan Hartanah?
Pada masa kini, teknologi telah banyak membantu kita dalam menyelesaikan
kerja harian seperti membeli barangan harian atau memesan makanan tengahari
anda. Anda tidak perlu meninggalkan rumah atau pejabat untuk melakukan semua
perkara ini. Semuanya boleh dilakukan di hujung jari anda melalui telefon
pintar ataupun komputer peribadi. Semuanya adalah lebih ringkas pada masa kini.
Di dalam dunia hartanah, salah satu masalah yang biasa dihadapi
oleh pemilik rumah adalah untuk menguruskan hartanah mereka untuk tujuan
pelaburan dan mendapatkan pulangan kewangan. Pemilik rumah kebiasaanya tidak
mampu untuk mengemaskini perkembangan terbaru seperti isu dokumentasi dan pengurusan
hartanah tersebut. Sekiranya pemilik rumah menyewakan hartanah mereka, pemilik
perlu memastikan penyewa sentiasa diuruskan dengan baik.
Namun, sekarang terdapat pihak dari industri hartanah yang menawarkan
kepakaran mereka untuk menguruskan hartanah anda dengan lebih cekap dan sistematik
melalui Sistem Pengurusan Hartanah.
Bagaimana Sistem Pengusan Hartanah Dapat Membantu Pemilik Rumah?
Sistem Pengurusan Hartanah biasanya
mampu untuk mengurus semua jenis hartanah, daripada sebuah rumah milik keluarga
kepada satu kompleks kondominium.
Tanggungjawab Sistem Pengurusan Hartanah
bergantung kepada servis yang ada pilih dan berdasarkan terma yang telah
dipersetujui dalam kontrak, termasuk:
Bertanggungjawab Ke Atas Sewa Rumah
Sistem Pengurusan Hartanah akan bertanggungjawab
dalam menetapkan kadar sewa, menerima wang sewaan daripada penyewa dan juga
menyeleraskan kadar sewa mengikut harga kompetitif di pasaran hartanah semasa.
Bertanggungjawab
Mengurus Penyewa
Salah satu tanggungjawab utama Sistem Pengurusan
Hartanah ialah mengurus penyewa. Sistem ini akan melakukakn tugas menyeluruh
membabitkan penyewa, bermula dari mencari penyewa yang sesuai, menyelesaikan
aduan daripada penyewa termasuk memastikan penyewa menggosongkan rumah
sekiranya perlu.
Bertanggungjawab untuk Penyelenggaraan dan Baik Pulih
Sistem Pengurusan Hartanah akan bertanggungjawab untuk
pengurusan fizikal setiap rumah, termasuk penyelenggaraan biasa dan juga baik
pulih yang perlu dilakukan dengan segera.
Bertanggungjawab
untuk Mengurus Bajet dan Mengemaskini Data & Maklumat
Sistem ini juga bertanggungjawab dalam mengurus bajet khusus
untuk sesebuah rumah dan mengemaskini semua data dan maklumat yang berkaitan.
Mengurus Bajet – Sistem ini akan memastikan segala perbelanjaan
untuk sesebuah rumah dilakukan mengikut bajet yang telah ditetapkan oleh
pemilik rumah tersebut. Ini dapat mengelakkan pembaziran atau ketirisan berlaku
sekiranya terdapat kerosakan pada rumah yang memerlukan baik pulih dengan segera
dan sistem ini dapat memastikan setiap perbelanjaan dapat dilakukan dengan segera.
Mengemaskini Data dan Maklumat – Sistem ini akan
bertanggungjawab untuk menyimpan segala data dan maklumat yang berkaitan dengan
sesebuah rumah. Ini termasuk data pendapatan dan perbelanjaan, senarai pemeriksaan,
kontrak berkaitan, penyelenggaraan, rungutan penyewa, rekod dan kos baik pulih,
rekod pembayaran sewa dan juga kos berkaitan dengan insurans.
Bertanggungjawab
Untuk Cukai
Sistem Pengurusan Hartanah juga dapat membantu pemilik
rumah untuk lebih peka tetap cukai-cukai yang perlu dijelaskan dan bagaimana untuk
membayar cukai berkenaan. Sistem ini juga dapat membantu pemilik rumah menjelaskan
cukai
No comments: